Zamówienie ze sklepu online

Czym jest retail shop – czyli wszystko co musisz wiedziec o handlu detalicznym

Nie od dziś wiadomo, że prawidłowo funkcjonująca gospodarka powinna charakteryzować się znaczącym udziałem sektora usług. W gałęzi tej od lat dominuje branża retail. Dzięki innowacjom w ostatnich latach jeszcze bardziej umocniła swoją pozycję. Co warto wiedzieć o retail shopach? Które aspekty odgrywają największe znaczenie w osiągnięciu sukcesu. Oto podstawowe informacje o branży retail, które pomogą Ci zrozumieć mechanizmy i trendy XXI wieku!

Czym jest retail shop?

Retail shop to nic innego, jak sklep zajmujący się handlem detalicznym. Do tego grona zalicza się zarówno małych przedsiębiorców, których zasięgi są mocno ograniczone, jak i duże marki o charakterze globalnym. Celem retail shopu jest sprzedaż produktów, których ceny będą opłacalne dla konsumentów. Natomiast całościowy zysk pozwoli na dalszy rozwój i pokrycie kosztów działania takiego sklepu.

Nie ma jednego modelu biznesowego, który gwarantuje sukces w branży retail. Na opłacalność takiego biznesu wpływ mają miedzy innymi rodzaj oferowanych produktów, sposób sprzedaży oraz koszty dodatkowe. Jeszcze kilkanaście lat temu handel detaliczny polegał praktycznie wyłącznie na sprzedaży stacjonarnej. Ze względu na postępującą cyfryzacje i łatwość w dostępie do Internetu, obecnie triumfy świeci model e-commerce, który polega na sprzedaży internetowej.

Retail shop online
Czym jest retail shop – czyli wszystko co musisz wiedzieć o handlu detalicznym

Retail shop – przyszłość jest w Internecie?

Wejście branży handlowej do sieci internetowej było efektem zapotrzebowania konsumentów na produkty, do których stacjonarny dostęp był ograniczony. Z tego powodu w XXI wieku istnieje możliwość zakupu danego urządzenia, mebla lub kosmetyku w każdym miejscu Polski. Jak to możliwe?

Niezależnie od tego, czy magazyn lub punkt danej firmy znajduje się 10 czy 100 kilometrów od miejsca zamieszkania danego konsumenta, każdy z kupujących może w łatwy sposób taki przedmiot zamówić. Rozwój firm kurierskich pozwala na szybką i sprawną wysyłkę. Często jest ona związana z mniejszymi kosztami, niż zakup paliwa do samochodu lub biletu w komunikacji miejskiej.

Społeczeństwo informacyjne ceni sobie również możliwość porównania cen i parametrów artykułu w kilku źródłach. Dzięki temu możliwy jest wybór akcesoriów, które realnie zaspokajają potrzeby klientów. Wpływ na popularność internetowych retail shopów miała również atrakcyjna polityka zwrotów i reklamacji. Nawet jeśli podczas transportu przesyłka ulegnie uszkodzeniu, większość ze sklepów oferuje nieodpłatny zwrot towaru lub pieniędzy.

Dlaczego wielokanałowość to podstawa?

W branży internetowych retail shopów funkcjonuje kilka trendów. Według specjalistów odgrywają one ogromne znaczenie w skuteczności powodzenia biznesu. Jednym z najważniejszych z nich jest tak zwany „omnichanel”. W wolnym tłumaczeniu z języka angielskiego pojęcie to oznacza wielokanałowość. Termin ten należy rozumieć jako konieczność dotarcia do konsumenta wieloma drogami. Potencjalny zbyt danego towaru może odbywać na różne sposoby, co jest związane z indywidualnymi preferencjami konsumentów.

Niektórzy z klientów cenią sobie zakupy stacjonarne, inni natomiast preferują szybki i łatwy sposób nabywania towaru w Internecie. Do każdego konsumenta trzeba dotrzeć w określony sposób, dzięki czemu relatywnie zwiększy się szansa na powodzenie obrotu i sukces sprzedażowy.

Specjaliści podkreślają ogromne znaczenie promowania produktów w mediach społecznościowych oraz w reklamach telewizyjnych. W przypadku niektórych klientów skuteczniejsze okazują się jednak banery i ulotki reklamowe, które swoją tradycyjną formą zachęcają do zakupu danego wyrobu. Nie ma zatem jednej, uniwersalnej drogi. Zachęcenie konsumenta do zakupu wymaga działania wielokanałowego.

Wpływ na marketing danego produktu będzie mieć zatem również domyślna grupa docelowa i rodzaj artykułu. Wszystko zależy od rozsądnej polityki marketingowej i skutecznego biznesplanu, który odpowiednio skonstruowany, będzie prawdziwym gwarantem sukcesu.

Różne kanały dotarcia do konsumentów
Źródło: Pixabay

Personalizacja w branży retail

Wśród istotnych aspektów sukcesu w branży retail shop od lat wymienia się również motyw personalizacji. Skierowanie produktu do bardzo szerokiej grupy odbiorców to tylko pozorne zwiększenie szansy na wzrost sprzedaży. Warto pamiętać o tym, że konsumenci określonego artykułu to najczęściej osoby o podobnych cechach osobniczych.

W zależności od wieku, płci lub indywidualnych cech niektóre produkty będą cieszyły się większą popularnością u przedstawicieli określonej grupy społecznej. Fakt ten jest wykorzystywany w tworzeniu sklepów specjalistycznych, w których klient może znaleźć określone produkty. Dotyczy to zarówno handlu internetowego, jak i stacjonarnego.

Oferowanie produktów z różnych dziedzin rzadko kiedy się sprawdza. Prawdopodobieństwo, że konsument zdecyduje się na zakup więcej niż jednego artykułu detalicznego zdecydowanie maleje. Personalizując ofertę pod kątem określonej grupy społecznej można mieć pewność, że klienci dokonujący zakupu jednego produktu, będą zachęceni do poszerzenia swojej listy zakupów.

Rada ta tyczy się zwłaszcza małych przedsiębiorców. W przypadków sklepów wielkoformatowych reguła ta jest od wielu lat przestrzegana. Nie bez znaczenia jest fakt, że wchodząc do dużego marketu budowlanego lub meblowego klient doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że znajdzie w tym miejscu wiele potrzebnych mu artykułów.

Handel społecznościowy, czyli retail shop XXI wieku

Odkryciem ostatnich lat jest przeniesienie działalności retail shopów do mediów społecznościowych. Czas spędzany na przeglądaniu Facebooka lub Instagrama jest wykorzystywany przez przedsiębiorców do promowania oferty swoich sklepów. Zjawisko to szczególnie nasiliło się podczas pandemii koronawirusa. Wówczas obostrzenia obowiązujące w niektórych sklepach skutecznie zniechęciły konsumentów do zakupów stacjonarnych.

Handel społecznościowy to też doskonały sposób na dotarcie do najmłodszej grupy odbiorców. Dla której zakup określonego produktu na portalu społecznościowym będzie przede wszystkim wygodny.

Sklep online na instagramie
Źródło: Pixabay

Jak wykorzystywać nowe technologie w handlu detalicznym?

Handel detaliczny to sektor gospodarki, który chętnie korzysta z nowych rozwiązań technologicznych. Już samo przeniesienie retail shopów do Internetu było krokiem w przód całej branży. Jednak jak się okazuje niektórzy przedsiębiorcy nie poprzestali tylko na tym.

Sukces w handlu detalicznym można osiągnąć również dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości. Pozwala ona na tworzenie wizualizacji produktów w taki sposób, aby klient mógł przekonać się o ich rzeczywistej prezencji bez konieczności wychodzenia z domu. Aparaty w smartfonach, dzięki działaniu specjalnych aplikacji, pozwalają na ulokowanie konkretnego mebla w danym pomieszczeniu lub biżuterii na ciele.

Istnieje wiele różnych dróg, którymi można podążać, aby osiągnąć zamierzonych sukces. Branża retail shopów bez przerwy się rozwija, dlatego trendy w niej panujące są dla wielu specjalistów wyznacznikiem tego, w jaki sposób będzie się w przyszłości kształtował cały sektor usług.

One thought on “Czym jest retail shop – czyli wszystko co musisz wiedziec o handlu detalicznym

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close