Uścisk dłoni franczyzobiorcy i franczyzodawcy

Franczyza w domu – czyli pomysł na biznes z niskim wkładem własnym

Franczyza jest jednym z najpopularniejszych modeli biznesowych ostatnich lat. Ten rewolucyjny sposób współpracy przyciąga każdego roku kolejnych przedsiębiorców, którzy upatrują w nim szansy na szybkie i pewne pomnożenie kapitału. Podobnie jak każdy inny biznes, franczyza jest związana z pewnym ryzykiem, z którym należy się zapoznać przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Czym jest franczyza domowa? Jaka przyszłość czeka franczyzobiorców? Oto najważniejsze informacje o biznesie z niskim wkładem własnym, które będą szczególnie pomocne dla wszystkich inwestorów zainteresowanych tematem!

Franczyza – czym jest?

Model franczyzy opiera się prowadzeniu działalności pod szyldem danego przedsiębiorstwa. Relacja tego typu opiera się współpracy, dzięki której możliwe jest osiągnięcie korzyści finansowych przez obie strony. Franczyzami są między innymi sklepy „Żabka” oraz popularne w wielu miastach stoiska z kawą „Bike Cafe”.

Spełnienie wymogów konkretnej marki jest warunkiem zawarcia umowy. Franczyzobiorca oczekuje od chętnych inwestorów wynajęcia odpowiedniego lokalu użytkowego oraz postępowania zgodnie z regulaminem firmy. W zamian franczyzobiorca otrzymuje wsparcie finansowe, pomoc w działalności marketingowej oraz możliwość sygnowania nazwą marki swojego lokalu.

Największą zaletą tego modelu biznesowego jest niewielki próg wkładu własnego. Dzięki niemu możliwe jest założenie własnej działalności bez konieczności posiadania znacznych funduszy. Kwota początkowa jest jeszcze mniejsza w przypadku franczyz domowych, które opierają się na podobnych zasadach z jedną istotną różnicą. Działalność tego typu może być prowadzona w zaciszu domowym. Dlatego franczyzobiorcy chętnie angażują się we współprace, opierające się na takich zasadach.

Franczyza w domu
Źródło: Pixabay

Franczyza w domu – korzyści dla franczyzobiorcy

Podstawą każdego biznesu są wymierne korzyści dla przedsiębiorców. Podobnie jest w przypadku franczyz w domu, w przypadku których nie ma konieczności wynajmowania lokalu użytkowego i zatrudniania pracowników. Z tego powodu wkład własny w umowach tego typu zmniejsza się o kilka tysięcy złotych, w porównaniu z standardowymi franczyzami.

Korzystne są również warunki takiej współpracy. Franczyzobiorcy są zwolnieni również z ponoszenia znacznych kosztów, związanych nabywaniem dużej ilości towaru. W zależności od charakteru biznesplanu, realizacja franczyzy w domu wymaga dostępu do Internetu, drukarki, oprogramowania lub zakupu pomniejszych półproduktów. Pozwala to na rozwijanie takiej działalności w zaciszu domowym.

Franczyzodawca służy najczęściej również wiedzą w zakresie rozwoju działalności. Warto pamiętać o tym, że działalność taka prowadzona jest pod szyldem większej firmy lub przedsiębiorstwa. Część z nich posiada ugruntowaną już pozycję na rynku. Jest to często równoznaczne z prawdopodobieństwem osiągnięcia powodzenia takiego projektu. Ryzyko dla franczyzobiorcy jest zdecydowanie mniejsze, niż w przypadku działalności otwieranych „na własną rękę”.

Franczyza w domu – korzyści dla franczyzodawcy

Franczyzy w domu są również opłacalne dla firm, oferujących ten rodzaj współpracy. Franczyzodawcy zyskują promocję swojego przedsiębiorstwa i dotarcie w regiony Polski, w których nie ma tego typu obiektów. Firmy oferujące współpracę domową zyskują również możliwość stabilnego pomnażania kapitału. Dzielą się one swoją wiedzą i praktycznymi wskazówkami odnośnie prowadzenia biznesu. W zamian otrzymują dostęp do kolejnej grupy docelowej klientów.

Franczyzy domowe działają najprężniej w branży internetowej, przez co firmy tego typu nie ponoszą kosztów związanych z początkowym rozwojem danego punktu. Korzyści finansowe dla franczyzodawców są również zależne od braku konieczności zatrudniania wykwalifikowanych specjalistów. Ma to miejsce w przypadku franczyz klasycznych.

Jednostki kontrolujące działalność franczyzobiorców opierają się na hospitacjach internetowych, przez co rozsianie franczyz na terenie kraju nie jest problemem. Wszystko odbywa się najczęściej poprzez odpowiednie platformy i zdalną kontrolę wydatków oraz zysków konkretnej franczyzy.

Przykłady franczyz domowych

Do najpopularniejszych franczyz domowych zalicza się punkty kurierskie, które szczególnie rozwinęły się podczas pandemii koronawirusa. Współpraca tego typu opiera się na internetowym podpisaniu umowy z przedsiębiorstwem, odbyciu specjalnego szkolenia i założeniu działalności gospodarczej. W ten łatwy sposób można rozpocząć przygodę z franczyzą w domu, a swój prywatny lokal zamienić w punkt kurierski służący lokalnej społeczności.

Popularnymi franczyzami w domu są również punkty wydawnicze. Franczyzobiorca jest zobowiązany do posiadania drukarki laserowej oraz uiszczenia opłaty za pakiet oprogramowania oraz półprodukty. Dalsza część działalności jest banalnie prosta. Domowe biurko może w łatwy sposób zamienić się w prężnie działającą drukarnię.

Ostatnim przykładem franczyzy w domu są lokalne portale informacyjne. Współpraca tego typu opiera się na monitorowaniu i obsługiwaniu ogłoszeń, wydarzeń kulturalnych oraz reklam na terenie określonego powiatu. Franczyzobiorca zyskuje na wyłączność sporą grupę klientów, która dzięki swojej pracy może się systematycznie powiększać. Franczyza taka jest związana z bardzo niskim wkładem własnym, co pozwala na prowadzenie własnej działalności gospodarczej bez dysponowania dużymi środkami na rozruch przedsiębiorstwa.

Miejsce pracy w domu
Źródło: Pixabay

Ryzyko biznesu, czyli problemy franczyzobiorców

Podobnie jak każdy inny model biznesu, franczyza domowa jest związana z pewnym ryzykiem. W przeciwieństwie do tradycyjnego sposobu takiej współpracy, popularność działalności domowej jest wciąż czymś nowym na terenie naszego kraju. Konsumenci chętnie korzystają z usług marek, których renoma jest znana na rynku. Większość franczyz w domu opiera się na działalności firm, które obecnie są jeszcze nierozpoznawalne.

Zwodniczy może być również aspekt niewielkiego wkładu własnego. Franczyzodawcy kuszą potencjalnych przedsiębiorców brakiem konieczności posiadania dużego kapitału wejścia. Okazuje się jednak, że nawet niewielkie sumy nie oznaczają szybkiego zwrócenia się inwestycji tego typu. Warto pamiętać o tym, że franczyza w domu nie gwarantuje całkowitej pewności w osiągnięciu zamierzonego celu. Uzyskanie płynności finansowej to często długotrwały proces, który wymaga od franczyzobiorcy wielu wyrzeczeń i cierpliwości.

Czy warto inwestować we franczyzę domową?

Franczyza w domu to ciekawa alternatywa dla osób, które nie dysponują dużym kapitałem w momencie zakładania działalności. Większość współprac tego typu opiera się na działalności internetowej, która w konkretnej branży dopiero się rozwija. Sukces każdego przedsiębiorstwa zależy od rozsądnego i przemyślanego biznesplanu. Niezależnie od tego, czy współpraca ma charakter franczyzy, czy jest to autorski projekt. Warto zastanowić się nad prawdopodobieństwem sukcesu takiego projektu. Żaden franczyzodawca nie jest w stanie zagwarantować, że korzyści finansowe przerosną poniesione koszty.

One thought on “Franczyza w domu – czyli pomysł na biznes z niskim wkładem własnym

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close