Programy lojalnościowe

Programy lojalnościowe – czym są, jak działają, jak je założyć, przykłady

Programy lojalnościowe to doskonałe działanie marketingowe, na które decyduje się coraz więcej przedsiębiorców. Dla nich bowiem jest to najlepszy sposób na zacieśnienie relacji z klientami i tym samym zwiększenie własnych dochodów. Czym są programy lojalnościowe? Na jakiej zasadzie działają? Jak można je założyć? Na te pytania odpowiedzi można znaleźć poniżej!

Programy lojalnościowe – definicja

Programy lojalnościowe to jedno z wielu działań wykonywanych przez przedsiębiorców w celu pozyskania nowych i utrzymania dotychczasowych klientów. Mimo że właściciele firmy stosują różnego rodzaju programu, to tak naprawdę założenie jest jedno. Mianowicie docenić tych klientów, dzięki którym przedsiębiorstwo ma największe zyski. W ostateczności będą to ci, którzy zakupy robią najczęściej lub za największą kwotę w danym okresie.

Należy jednak wiedzieć, że zanim taki program wejdzie w życie, to wcześniej przedsiębiorca musi mieć szereg odbiorców, którzy już obdarzyli go zaufaniem. W innym przypadku takie działanie nie będzie miało sensu, ponieważ nikt nie będzie lojalny wobec nowych produktów, czy usług. W końcu nie będę one im jeszcze znane.

Karta VIP
Źródło: Pixabay

Obustronne zalety programów lojalnościowych

Programy lojalnościowe są korzystne dla obu stron transakcji. Przedsiębiorca nie tylko zwiększa swoje dochody, ale też zyskuje rozpoznawalność na rynku i pozytywne skojarzenie. Poza tym ma gwarancję, że jego dotychczasowi klienci zostaną z nim na dłużej, a być może polecą go swoim znajomym lub bliskim.

Natomiast sami konsumenci, robiąc zakupy, gromadzą punkty, które później mogą wymienić na atrakcyjne nagrody lub skorzystać z korzystnej promocji. Co więcej, klienci chętniej wracają do sklepu, ponieważ nie chcą stracić nagromadzonych już punktów. W związku z tym programy cieszą się bardzo dużą popularnością.

Na jakiej zasadzie działają programy lojalnościowe?

Choć wyżej już wstępnie wspomniano, jak działają programy lojalnościowe, to warto przyjrzeć się i bliżej. Jest to tzw. System LoyaltyClub. Stosują go zarówno przedsiębiorcy na rynku bezpośrednim, jak i e-commerce. Obecnie najbardziej popularne są dwa rodzaje programów: karty i aplikacje. Czasem są też ze sobą połączone. Klient, który chce skorzystać z jednej z tych opcji, z reguły musi wypełnić krótki formularz dostępny na stronie sklepu. Najczęściej podaje:

  • Imię i nazwisko.
  • Numer telefonu.
  • Adres e-mail.

Niezbędne jest też wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz przesyłanie informacji na temat akcji promocyjnych. Kiedy proces rejestracji zostanie zakończony, to klient może korzystać już z programu.

W sklepie stacjonarnym wystarczy zeskanować kod kreskowy z karty bądź aplikacji w telefonie. Natomiast w sklepach e-commerce najczęściej przypisane są one do konta użytkownika.

Aplikacja
Źródło: Pixabay

Programy lojalnościowe B2B

Co ciekawe, nie tylko ostateczni konsumenci danego produktu mogą korzystać z programów. Również osoby na poszczególnych ogniwach dystrybucji mają taką możliwość. W takim przypadku chodzi o programy lojalnościowe B2B, czyli business to business. Taką szansę mają, chociażby sprzedawcy, przedstawiciele handlowi, hurtownicy, wykonawcy, czy też osoby pracujące w dziale sprzedaży.

W odróżnieniu od klientów detalicznych z zasady nie potrzebują żadnej karty, czy aplikacji. W ich przypadku wystarczy rejestracja oraz posługiwanie się numerem NIP. Oczywiście oni również muszą wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych.

Rodzaje programów lojalnościowych

To, w jaki sposób przedsiębiorca będzie starał się uzyskać wsparcie sprzedaży, jest jego indywidualnym wyborem. Do wykorzystania ma następujące opcje:

  • Program punktowy. Czyli wcześniej omawiane gromadzenie punktów przez klienta. Po zebraniu odpowiedniej ilości może wymienić je na nagrodę lub skorzystać z promocji np. kupić produkt po dużo niższej cenie.
  • Program klubowy. Często związany jest z punktowym. Klient otrzymuje kartę i może skorzystać z wielu, różnych intratnych promocji. W tym programie znaczenie ma status członkostwa. Im będzie wyższy, tym lepsze promocje można otrzymać. Takie działanie jest bardzo motywacyjne i zachęca do zakupów.
  • Program non-monetary. Także w pewnym sensie związany jest z programem punktowym. Z tą różnicą, że klient może jedynie wymienić punkty na nagrodę.
  • Klub Członków VIP to program odpłatny. Jak sama nazwa wskazuje, jest on przeznaczony wyłącznie dla klientów szczególnych, zasługujących na miano bardzo ważnej persony. Wartość nagrody musi być wyższa niż miesięczna opłata za członkostwo.

Najciekawsze programy lojalnościowe 2021 roku

Szukając informacji w internecie na temat programów lojalnościowych, można znaleźć wiele ciekawych informacji. Zresztą jest sporo blogów o programach, które są na bieżąco aktualizowane. Nie można zaprzeczać, że programy przyciągają klientów i są naprawdę skuteczne. Dzięki nim przedsiębiorcy osiągają kolejne sukcesy w sprzedaży. Dlatego poniżej można zapoznać się z listą najciekawszych z 2021 roku.

  1. Karta moja biedronka. Wystarczy zarejestrować kartę na stronie internetowej, wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych i można z niej korzystać. Praktycznie codziennie w sklepie są nowe promocje, na których można kupić różnego rodzaju produkty po korzystnej cenie. Przy kasie należy zeskanować kartę na specjalnym czytniku. Co ciekawe, w zestawie znajdują się 3 karty: 1 większa i 2 mniejsze, które można podarować bliskim. Z tym że są one połączone i często więcej niż jedna osoba nie może skorzystać z danej promocji.
  2. Payback nie tylko znajduje się na liście w 2021 roku, ale utrzymuje się na niej od dłuższego czasu. Jest to typowy program lojalnościowy, który polega na zbieraniu punktów, które później można wymienić na nagrodę. Można posiadać zarówno kartę, jak i aplikację. Poza tym do parterów Payback należy wiele sklepów stacjonarnych i internetowych. Do najpopularniejszych należą, choćby: Maxi Zoo, Kaufland, Multikino, Allegro, Hebe, Ikea, Empik, Neonet, czy też Sinsay.
  3. Club Vitay. To karta punktowa dla klientów PKN Orlen. Do programu można dołączyć na trzy sposoby: poprzez rejestrację na stronie, aplikację mobilną lub przy zakupach na stacji za minimum 1 zł. Zebrane punkty można przeznaczyć na nagrody bądź przeznaczyć je na cele charytatywne.
  4. Aplikacja Żappka. Jak nie trudno się domyślić jest aplikacja popularnych sklepów żabka. Można ją pobrać za darmo na telefon ze sklepu PLAY. Za każdą wydaną pełną złotówkę klient otrzymuje tzw. 1 żappsa. Tylko musi zeskanować kod kreskowy. Określoną liczbę punktów można wymienić na nagrody. Co ciekawe, robiąc zakupy z aplikacją, można dostać zniżkę na wybrane produkty. Dodatkową funkcją jest możliwość płacenia przy pomocy Żappki (należy dodać kartę bankową) oraz monitorowanie nadanych lub adresowanych przesyłek. Należy pamiętać, że od jakiegoś czasu większość sklepów żabka prowadzi usługi pocztowe.

Programy lojalnościowe są bardzo korzystne i motywacyjne dla klientów. Warto więc z nich korzystać. Natomiast nowinki można śledzić na blogach o programach. Być może ponownie jakiś przedsiębiorca zdecyduje się na ich wprowadzenie.

One thought on “Programy lojalnościowe – czym są, jak działają, jak je założyć, przykłady

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close