Wystawa sklepowa

Wystawy sklepowe – aranżacje, jakimi zasadami kierować się podczas projektowania witryn sklepowych

Aranżacja wystawy sklepowej ma ogromne znaczenie. To właśnie ona skutecznie przyciąga uwagę klienta i zachęca do wejścia. Właściciel sklepu doskonale wie, że jest odpowiednie przygotowanie i dekoracja witryny to najlepsza reklama.

Czym charakteryzuje się skuteczny visual merchandising? Czym kierować się przy aranżacji witryn? Na co zwrócić szczególną uwagę? Wszystko wyjaśni się po przeczytaniu tego tekstu! Warto się z nim zapoznać!

Dlaczego wystawa sklepowa jest tak ważna?

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której człowiek przechadza się po galerii handlowej lub ulicach miasta i bacznie obserwuje witryny sklepowe. Jednak żeby coś przyciągnęło uwagę klienta, musi być to naprawdę interesujące. Im bardziej aranżacja wystawy sklepowej będzie przemyślana, tym większe szanse na to, że klient wejdzie do środka i z przyjemnością zapozna się z całym asortymentem.

Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie. Właściciel sklepu musi znaleźć tzw. złoty środek i tak wyeksponować witrynę, żeby z jednej strony zaciekawiła klienta, a z drugiej nie była przesadzona. Jak się bowiem okazuje, zbyt wiele elementów na wystawie może być zbyt przytłaczająca i zniechęcająca do zapoznania się z asortymentem. W takim wypadku dość spore znaczenie ma wielkość witryny. Im będzie większa, tym więcej przedmiotów może się na niej znaleźć. Oczywiście wszystko należy robić z umiarem.

Wystawa sklepowa w sklepie odzieżowym
Źródło: Pixabay

Czym jest skuteczny visual merchandising?

Skuteczny visual merchandising to szereg działań, które musi wykonać właściciel sklepu, aby przyciągnąć do siebie klienta i przekonać go do zakupów. Dotyczy on nie tylko aranżacji wystawy sklepowej, ale też wielu innych aspektów. Należą do nich:

  • Ułożenie asortymentu. Dla klienta najatrakcyjniejsze są produkty dostępne w zasięgu wzroku. Dlatego bardzo często stosowana jest zasada, że najdroższy asortyment znajduje się na wysokości nie wyższej niż 160 cm od podłogi i na środku regału, a nie na jego krańcach.
  • Dostęp do przymierzalni w środku sklepu odzieżowego. W sklepach z ubraniami przymierzalnie aranżowane są tak, aby dany produkt, jak najlepiej prezentował się na kliencie. W tym celu stosuje się różnego rodzaju sztuczki np. wyszczuplające lustra, czy też przyciemniane światło.
  • Wrażenia sensoryczne to charakterystyczny klimat w sklepie. Mają na niego wpływ, chociażby puszczana muzyka, czy też specyficzny zapach np. chleba.
  • Umiejscowienie najchętniej kupowanych produktów. Środek sklepu i półki przy kasach to świetne miejsce na ułożenie asortymentu sezonowego i promocyjnego. Takie działanie ma zachęcić klientów do zakupu produktów, które nie znalazły się na liście.
  • Zmiana położenia asortymentu. Co jakiś czas w sklepach specjalnie przeprowadzane są zmiany ekspozycji. Oczywiście nie chodzi o przestawianie mebli, a jedynie takie przełożenie towary, aby klient w trakcie jego poszukiwania mógł też obejrzeć inne i w ten sposób być może skusi się na ich zakup. Nierzadko stosuje się też taktykę, w której produkty kupowane codziennie są ułożone na końcu sklepu. Tym samym klient może dokupić coś nieplanowanego, co zainteresowało go, jak przechodził między alejkami.
  • Wejście do sklepu. Produkty, które znajdują się zaraz przy drzwiach wejściowych, mają przyciągnąć uwagę klienta i ogólnie zainteresować go całym asortymentem. Dlatego na początku układane są produkty sezonowe, promocyjne, czy też z najnowszej kolekcji.
  • Promocja? Tylko na czerwono! Osoby odpowiedzialne za akcje promocyjne bardzo dobrze wiedzą, że nic tak nie zwróci uwagi klienta, jak plakaty, czy bannery informujące o odpowiednim kolorze. Dlatego najczęściej wybierane jest czerwone tło z białym napisem. Niezaprzeczalnie kojarzące się ze znakiem stop. Dla klienta przekaz jest jasny: zatrzymaj się, wejdź i kup.
  • Chaos na wyprzedaży. Co ciekawe, porozrzucane ubrania to nie zawsze zasługa klientów. Czasami są tak rozkładane z rozmysłem, aby pozostali wiedzieli, że warto szukać perełek.
  • Meble w neutralnych kolorach. W większości sklepów meble są szare, białe lub czarne. Jest to specjalny zabieg, dzięki któremu klient największą uwagę skupia na asortymencie, a nie wyposażeniu.

Aranżacja wystaw – podstawowe zasady

Przedsiębiorcy często zastanawiają się jak stworzyć wystawę, aby była ona elegancka, interesująca, zachęcająca i estetyczna. Nie można zaprzeczyć, że aranżacja wystaw sklepowych to pewnego rodzaju zaproszenie do środka. Śmiało można powiedzieć, że jest to wizytówka danego sklepu. Tak więc im bardziej atrakcyjna będzie, tym lepiej. Aby stworzyć wystawę przyciągającą wzrok, należy kierować się następującymi zasadami.

Zasady

  1. Wybór grupy odbiorców oraz tematu przewodniego. Właściciel sklepu musi zdecydować do kogo w danym momencie ma być skierowana oferta. Niezależnie od tego, jaki asortyment oferuje. Przykładowo, jeśli chce przygotować wystawę butiku z ekskluzywną odzieżą dla wszystkich, to niech najpierw będą to sukienki kobiece, a w następnym okresie męskie garnitury. Poza tym eksponowany towar nie powinien odbiegać zbytnio od jednego tematu. Na wystawie butiku znajdują się sukienki wieczorowe? Świetnie, tylko obok nie może zawisnąć sukienka na co dzień, czy też na plażę.
  2. Wybór kolorystyki aranżacji. Najważniejszy jest towar, czyli dekoracja witryny nie powinna być bardziej wyrazista, ponieważ zwyczajnie go przyćmi. Zresztą zbyt duża ilość kolorów wywoła wrażenie chaosu.
  3. Wybór asortymentu. Produkty na wystawie muszą się w jakiś sposób łączyć. Jeśli np. w sklepie sprzedawana jest nie tylko odzież, ale też buty i dodatki, to mogą się one również znaleźć na ekspozycji. Z tym że wszystkie elementy powinny tworzyć spójną całość. Tym sposobem klient będzie wiedział, że w środku sklepu znajdzie wszystko, czego potrzebuje.
  4. Dekoracja witryny. Chcąc stworzyć wystawę, która zwróci uwagę klientów, należy zadbać także o elementy dekoracyjne. Ciekawym rozwiązaniem są sztuczne warzywa i owoce z dodatkiem liści, czy też w wiklinowym koszu. Taka dekoracja witryny sprawdzi się zwłaszcza w okresie jesiennym, kiedy na dworze panuje nieciekawa aura. W inne miesiące dodatki można dobierać właśnie ze względu na porę roku lub inny wyznacznik. Ważne jest to, aby dekoracja nie była bardziej wyeksponowana niż asortyment. Np. wybrane zostały wspomniane sztuczne warzywa i owoce, to warto je postawić na najniższym poziomie, ponieważ sam ich kolor już będzie przyciągał wzrok. Nie ma więc potrzeby dodatkowo ich upiększać.
  5. Rozmieszczenie informacji o promocjach i wyprzedażach. Oczywiście bardzo ważne jest, aby klient wiedział, że w sklepie może liczyć na konkurencyjne ceny. Jednak już jedno spojrzenie na witrynę powinno skłonić go do podjęcia decyzji o wejściu do środka. Dlatego bannery, czy też plakaty muszą być umieszczone w taki sposób, żeby nie zasłaniały towaru znajdującego się na wystawie.
Wystawa sklepowa kapeluszy
Źródło: Pixabay

Rodzaj sklepu a wystawa

Oczywiście w każdym sklepie witryna będzie wyglądała inaczej. Co innego znajdzie się na wystawie butiku, a co innego w księgarni. Należy jednak pamiętać, że najważniejsze jest to, aby klient wiedział czego może się spodziewać po wejściu do sklepu. Działania typu: wystawienie markowej odzieży na wystawie, a nieposiadanie jej w asortymencie już dawno przeszło do historii.

Obecnie wszyscy szanują swój czas, a do sklepu chodzą w określonym celu. Skończył się okres, kiedy klienci wchodzili tylko po to, aby sobie popatrzeć. Tym bardziej że dziś praktycznie wszystko można kupić przez Internet. I właściciel sklepu musi dołożyć wszelkich starań, aby klienci przychodzili właśnie do niego.

To właśnie on zobowiązany jest zadbać nie tylko o witrynę, ale również wyposażanie i wystrój wnętrza. Co ciekawe, dziś sporą popularnością cieszą się dekoracje w postaci zdjęć, pokazujących historię sklepu, zwłaszcza jeśli ma ją stosunkowo długą.

One thought on “Wystawy sklepowe – aranżacje, jakimi zasadami kierować się podczas projektowania witryn sklepowych

  1. Nigdy nie sądziłam, że dobrze zaaranżowane wystawy są tak ważne, dopóki nie założyłam swojego małego sklepiku. Ciekawy artykuł, myślę że przyda się każdemu kto jest początkujący w tym temacie 🙂 Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close