Marketing

Koncepcja 4p jako jedna z trzech koncepcji na marketing – wszystko co musisz o niej wiedzieć

Powrót do korzeni marketingu. To jest osiągnąć wyznaczone cele biznesowe w oparciu o podstawy. Wielu przedsiębiorców lub całe zarządy decydują się na różne metody.

Najważniejszy z nich dotyczy oczywiście marketingu. Sposoby te jednak nie zawsze okazują się dobre. Nie musi to od razu oznaczać, że podejmowane decyzje są błędne. Po prostu nie koniecznie mają zastosowanie w obecnej sytuacji rynkowej.

Z tego też właśnie powodu, warto jest zwrócić uwagę na istniejące już sposoby tworzenia produktów, ustalanie cen i sprzedaży. Jedną z najpopularniejszych koncepcji, która ułatwia to wszystko jest formuła 4P. Czym jest formuła 4P, jakie efekty pozwala osiągnąć i jakie elementy zawiera?

Kto stworzył koncepcję 4P?

Spojrzenie na marketing od strony gotowych rozwiązań dla ciągle powtarzających się problemów wymaga innowacyjnego podejścia do sprawy.

Takim właśnie podejściem wykazał się profesor marketingu Edmund McCarthy. Publikując swoją koncepcję 4P odnowił spojrzenie na marketing.

Spojrzenie na marketing 4P – jakie są jego zalety?

Marketing 4P jest częściej znany pod nazwą marketing mix. Dlaczego? Ponieważ jest to połączenie czterech różnych części. Tworzą one jedną metodę.

Zgodnie z nią, firmy powinny dokładnie zbadać rynek, na który chcą wejść.

  • Pierwsza z nich określa, w jakim miejscu wyprodukować określony produkt,
  • Druga mówi o czasie, w jakim należy go produkować,
  • Następna zakłada dobranie odpowiedniej ceny,
  • Ostatnia dotyczy sposobu promocji produktu.

Dzięki korzystaniu z 4P przedsiębiorcy są w stanie zwiększyć sprzedaż i w szybszym tempie osiągać cele. Ta metoda w szczególności pozwala na opracowanie lepszych kampanii reklamowych.

Marketing mix zawiera cztery podstawowe elementy:

  • Produkt (product),
  • Cena (price),
  • Promocja (promotion),
  • Dystrybujca (place).
Koncepcja 4p
Źródło: Pexels

Produkt

Pierwsza ze składowych 4P dotyczy produktu. Na etapie produktu należy zastanowić się nad kilkoma kwestiami.

Przede wszystkim, trzeba znaleźć odpowiedź na pytanie, czy produkt, który firma zamierza produkować jest w ogóle potrzebny w danym miejscu. Dlatego tak ważne są bardzo dokładne badania rynku. Dzięki nim właśnie można stwierdzić, nie tylko czy dany produkt albo usługa będą zaspokajać potrzeby klientów.

Dzięki nim można również uzyskać dodatkowe informacje, na przykład czego brakuje w ofercie, co można ulepszyć, a co jest niepotrzebne. Takie badania pozwalają również znaleźć potencjalnych klientów.

Marketing mix jest jednak maksymalnie uproszczoną metodą stosowaną w biznesie. Z tego też powodu warto jest rozwinąć niektóre z powyższych elementów, aby zmaksymalizować swoje korzyści.

Dlatego warto jest rozwinąć plan produktu o takie rzeczy jak na przykład, co chcemy pokazać swoją marką? Jak będzie wyglądać opakowanie naszego produktu? W jaki sposób będziemy dbać o klienta po dokonanym zakupie czy skorzystaniu z naszej usługi? Jaką wagę będziemy przykładać do jakości naszej oferty?

Aby łatwiej znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania, można stworzyć profil idealnego klienta.

Cena

Kolejną składową 4P jest cena. Samo jednak pojęcie ceny niewiele może oznaczać, bo o co chodzi? Przecież cena może dotyczyć produktu, sposobu płatności i tak dalej… No właśnie. Cena jako składowa marketingu mix zawiera w sobie przede wszystkim cenę produktu lub usługi. Należy tutaj ustalić tak odpowiednią cenę, aby nie była za niska w stosunku do kosztów produkcji, ale jednocześnie, aby odzwierciedlała stosunek ceny do jakości. Cena nie może być ani za niska, ani za wysoka.

Warto jednak zaznaczyć, że dla przedsiębiorcy, cena zawsze będzie zbyt niska. Jednakże należy wziąć pod uwagę klienta i jego oczekiwania. Dla niego bowiem cena nie może być zbyt wysoka.

Kwestia ceny obejmuje też takie elementy jak możliwość przecen, rabaty, promocje, opłacalność danego działania czy zwykły sposób płatności. Dodatkowo cena to również określenie aspektów wypłacalności.

Promocja

Powrót do korzeni marketingu nie koniecznie byłby w tym przypadku dobry, ponieważ reklama w czasach, gdy marketing mix został opublikowany światu wyglądała zupełnie inaczej, niż w dniu dzisiejszym. Sam element promocji został jednak podstawową częścią omawianego sposobu na zwiększenie sprzedaży.

Promocja danego produktu czy usługi to inaczej wykorzystanie każdego możliwego sposobu dotarcia do klienta. Warto tutaj zauważyć, że w dzisiejszych czasach większość z tych metod opiera się na funkcjonowaniu w internecie.

Dla przykładu: założenie bloga firmowego może prowadzić do stworzenia kilku źródeł reklamy w tym samym czasie. Blog firmowy pozwala oczywiście na prowadzenie bloga. Dzięki temu można w łatwy i tani sposób zaznajamiać klientów o swojej ofercie. Przekazywać nowinki, promocje czy jakość usług i produktów.

Dodatkowo blog firmowy to również miejsce, gdzie można dokonać zakupu. Blog firmowy jest zatem świetnym przykładem na promocje produktu i jak pozyskać klientów.

Ten model jest to powrót do korzeni, ale w nowoczesny sposób. Ten model reklamy jest najbardziej rozbudowanym elementem 4p, dlatego poniżej znajdują się poszczególne części promocji.

Promocja
Źródło: Pexels

Co obejmuje promocja?

Promocja posiada kilka składowych. Oto one:

  • Promocja. Czyli najprościej mówiąc to reklama produktu czy usługi. Reklama może mieć różne formy: gazeta, telewizja czy internet. Niezależnie od wyboru, należy dokładnie opracować plan marketingowy.
  • Opieka po sprzedażowa. Czyli najczęściej lekceważony element. Jest jednak bardzo ważny. Dlaczego? Ponieważ opieka nad klientem sprawia, że chętniej wypowiada się o produkcie w pozytywny sposób.
  • Kontakt z klientem. Równie ważny jest kontakt z klientem w trakcie i przed sprzedażą. Zapewnia to łatwiejszą drogę do transakcji.
  • Public relations. Public relations ma na celu stworzenie i utrzymanie jak najlepszych relacji z otoczeniem firmy. Chodzi tutaj nie tylko o klientów, ale także o pracowników, współpracujących firm, dostawców i tak dalej. Dzięki dobrym relacją z otoczeniem współpraca daje lepsze efekty.

Dystrybujca.

Dystrybucja, czyli inaczej place. Zastanawiając się nad tą kwestią można znaleźć kilka problemów. Chodzi tutaj przede wszystkim o problemy logistyczne i metody dystrybucji. 

Jest to jeden z elementów podstaw marketingu mix, a zatem warto jest mu poświęcić odpowiednio dużo uwagi. Wybranie najlepszego dostawcy części też jest elementem dystrybucji.

Ciekawym i często wykorzystywanym sposobem są programy afiliacyjne. Pomaga to na współpracy prywatnych osób z przedsiębiorstwem.

Prywatne osoby umieszczając gdzieś linki do produktów (na przykład na blogu) przekierowują klienta do oferty. W momencie, gdy ktoś coś kupi, prywatna osoba, z którą współpracuje firma dostaje wynagrodzenie.

Dzięki korzyści płynącej dla obu stron jest to świetny sposób na reklamę i zwiększenie sprzedaży.

Taki sposób współpracy jest często nazywany synergią. Chodzi w nim o to, aby zdać sobie sprawę, że często działając z kimś, można osiągnąć więcej, niż działając samemu.

Podejmując się marketingu 4P można łatwo zwiększyć zyski płynące z podejmowanych działań.

One thought on “Koncepcja 4p jako jedna z trzech koncepcji na marketing – wszystko co musisz o niej wiedzieć

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close